Vroeger ging je als ondernemer van een bedrijf adverteren in een (regionale) krant om meer bekendheid te genereren. Dit resulteerde voor de meeste bedrijven in goede resultaten want mensen lazen vroeger ook massaal kranten en tijdschriften. Internet heeft de wereld echter totaal op zijn kop gezet want wie kon er bedenken dat in 2015 40% van de kleding niet in de winkel wordt gekocht maar online? Als het gaat om bekendheid genereren is televisie nog altijd het beste medium want uit onderzoek is gebleken dat als mensen gehoord hebben van een product of dienst via een advertentie de televisie het vaakst genoemd wordt met 24 procent. Kort daarachter met 22 procent staat echter het internet. Het internet is dus voor ondernemers een belangrijk medium om zichzelf te profileren. Dit is natuurlijk zeker het geval voor bedrijven die niet het budget hebben om te adverteren op de televisie. Het budget voor adverteren van een gigant zoals Heineken verschilt natuurlijk erg met het budget van de lokale broodbakkerij. Omdat online marketing specialistische kennis vereist zijn er tegenwoordig ook bedrijven die zich volledig richten op deze branche. Deze online marketing bureaus vergroten de online vindbaarheid voor bedrijven en daarnaast zorgen ze ook voor een toppositie google zodat bedrijven makkelijker gevonden worden door consumenten. Daarnaast kunnen deze online marketing bureaus bedrijven ook helpen met een effectieve Google Adwords campagne. Google Adwords is de belangrijkste inkomstenbron van Google, waarbij bedrijven de kans krijgen om tegen een betaling te adverteren in de drukst bezochte zoekmachine van het internet. De verwachting is dat de mate van invloed van het internet op de marketingwereld enkel en alleen nog maar zal gaan groeien. Vandaag de dag heeft de Nederlander gemiddeld 3.6 apparaten die verbonden zijn met het internet. Binnen nu en vijf jaar zal dit gemiddelde stijgen naar rond de vijf apparaten. |
http://www.e-conomy.nl |